هاپکیدو و آیکیدو
تانگ سودو
تانگ سودو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی ریشه ها ،توانائی ها،تفاوتها و شباهتهای این دو هنر زیباهاپکیدو و آیکیدو در نام مشترک هستند.

هاپکیدو کره ای و آیکیدو ژاپنی است.

اما نام آنها از سه کلمه تشکیل شده که در دو کلمه آخر مشترک و در کلمه اول متفاوتند.

جالب است بدانید که کلمه"هاپ" درکره ای تقریباً مشابه کلمه "آی" در ژاپنی دارد.گرچه کانجی یا کلمات ژاپنی معنی های زیادی میدهند امامیتوان هر دو اسم را در معنی مشترک دانست.

اما جدا از نام،این دو هنر رزمی چه شباهتهای دیگری با هم دارند.

هاپکیدو و آیکیدو هر دو ریشه مشترک دارند. بنابر این در تکنیکهای زیادی باید مشترک باشند. هر دو ادعای دفاع شخصی دارند حتی میتوان گفت پیشرفته ترین دفاع شخصی را مدعی هستند.

در اینجا سعی شده با بررسی دقیقتر ریشه این دو هنر رزمی و سیستم آنها،شباهت‎ها و تفاوتهای این دو هنر مورد بحث قرار گیرد.

 

تاریخچه:هاپکیدو

هاپکیدو توسط استاد بزرگ چوی یونگ سول بنیان گذاشته شده است.طبق گزارشات و روایات مرسوم وی در سن 8سالگی توسط یک ژاپنی به ژاپن برده میشود. در آنجا با فرزند خواندگی مخالفت کرده و به کارهای سخت روی آورد. پس از مشقات فراوان و گذشت چند سال و ندانستن زبان ژاپنی که باعث میشد بیش از پیش به عنوان خارجی وی را مورد آزار و اذیت قرار دهند. نزد سوکاکو تاکدا بزرگ و رهبر دایتو ریو فرستاده میشود.میگویند استاد چوی یونگ سول 30 سال را نزد تاکدا ماند و اولین نفری بود که توانست 3808 تکنیک دایتوریو را فرا گیرد.طبق اظهارات اساتید هاپکیدو،قبل از خودکشی تاکدا،استاد چوی به امر به امر وی به کره بر میگردد. در بازگشت بعد از سرقت تمام وسایلش طی ماجراهائی با یک استاد جودو به نام سوبوک سوپ آشنا شده و مسیر زندگیش تغییر میکند.وی تکنیکهائی را در مقابل تکنیکهای جودو به سوبوک سوپ آموزش میدهد.....

در سال 1951 به همراه سوبوک سوپ اولین سالن هنر رزمی خود را تاسیس میکند. در سال 1958 این ورزش ،هاپکیدو نامیده میشود. بعد از آن استادان زیادی این ورزش را توسعه میدهند و استاد چوی یونگ سول در سال 1986 در سن 82 سالگی از دنیا میرود.

 

تاریخچه:آیکیدو

آیکیدو توسط استاد بزرگ موریهی یوشیبا ابداع گردید.

تاریخچه آیکیدو در بسیاری از نشریه‎ها چاپ شده و به دلیل مفصل بودن جای پرداخت به آن این جا نیست. اما به همین بسنده میکنیم که استاد بزرگ یوشیبا از 1912 تا 1919 به مدت 8 سال،زمانی که عضو شورای رهبری دهکده‎ای به نام شیراتاکی در هوکایدو بود تحت نظر مستقیم سوکاکو تاکدا،دایتوریو آیکی جوتسو را فرا گرفت.

 

ریشه مشترک

زمانی که در بسیاری از مکتوبات تاریخچه هاپکیدو را میخوانیم به این مسئله اشاره شده که با آیکیدو ریشه مشترک دارد.ریشه مشترک این دو هنر رزمی به هنر رزمی دایتوریو بر میگردد. در جزیره هوکایدو که یکی از چهار جزیره اصلی ژاپن است مردی به نام سوکاکو تاکدا زندگی میکرد. وی که استاد مسلم هنر رزمی به نام دایتوریو آیکی جوتسو بود به افراد مختلفی این هنر رزمی را سالها در انحصار خانواده تاکدا مانده بود،آموزش داد. 

اگر به عنوان بیننده آشنا به هنرهای رزمی،هنر رزمی دایتوریو را ببینید ممکن است حتی نتوانید بین آن و آیکیدو تمایزی قائل شوید. البته تفاوت سیستمی آشکار است اما تکنیکها،نحوه قفل مفاصل و حتی لباس کاملاً به هم شبیه هستند. و این در حالی است که استاد یوشیبا فقط 8سال را شاگرد تاکدا بود.

اگر به عنوان همان بیننده به هاپکیدو نگاه کنید،شباهت اندکی بین آن و هنر دایتوریو میبینید.شباهت البته در شکل تکنیکی وجود دارد و به خاطر نداشتن سیستم نیروئی مانند آیکیدو این شباهت در جاهائی زیاد میشود.اما باز بسیار با دایتوریو فرق دارد و این در حالی است که طبق روایات،استاد چوی یونگ سول 30 سال در محضر تاکدا درس گرفته است.

کاملاً مشخص است که روایات و واقعیات با هم همسو نیستند. اگر استاد چوی ، 30 سال را آیکی جوتسو تمرین کرده است،چرا هاپکیدو این قدر با آن چه وی در این مدت طولانی فرا گرفته بوده،متفاوت و در برخی مواقع برتر است؟ مگر ممکن است که وی چیزی به جز تکنیکهائی که در این سالها یاد گرفته بوده آموزش داده باشد؟البته منابع دیگری هم از استاد چوی به عنوان شاگرد خانه تاکدا یاد میکنند.بعضی هم عقیده دارند که او فقط در بعضی از جلسات در منزل تاکدا حضور می‎یافت.

شاید هیچ هنر رزمی از نظر تنوع و تعداد تکنیک به پای هاپکیدو نرسد.هاپکیدو مجموعه‏ای شگرف از تکنیکهای گرفتنی و پرتابی را شامل میشود.ادغام تکنیکهای دایتوریو با لگدهای کره‏ای به وسیله جی هان جائه انجام شده است.جی‎هان‎جائه را شاید میتوان پدر هاپکیدو مدرن دانست.

به هر صورت ترکیب تکنیکهای دفاع شخصی ،مشت و لگدهای گوناگون،باعث به وجود آمدن گستره عظیمی از تکنیکها برای هاپکیدو شده است.سیستم نسبتاً ساده تکنیکی،انجام آن را در مراحل پائینتر برای هنرجویان ممکن میسازد.سیستم دسگر عملی هاپکیدو مانند هنرهای رزمی دیگر چون کاراته و تکواندو است و شامل انواع حمله ها،بلوکه کردنها،آزاد سازیها در برابر انواع گرفتن و اجرای تکنیک میگردد.در واقع یک سیستم کامل همراه با دفاع شخصی است که مجموعه زیادی از تکنیکها را پیش روی ما میگذارد.

از نظر دیدگاهی،شما هاپکیدو را به صورت تکنیکهای ضربه‎ای همراه با دفاع شخصی‎های مختلف و متنوع میبینید که سریع و با زیبائی اجرا میشوند و قفل مفاصلی که با درد و فشار زیادی همراه هستند.

 

                                              هادی مرحج

                                        hapkidoart.lxb.ir 


نظرات شما عزیزان:

علیرضا
ساعت22:53---1 شهريور 1394
هاپکیدو هنری بی بدیله که اگر یکدفعه تمرین کنی معتادش میشی
جواب: برادر عزیز،بنده مربی هاپکیدو بودم و حرف شما را درک میکنم. هاپکی


مجید گرگان
ساعت17:04---28 فروردين 1394
سلام، خوب بود ای کاش بیشتر درباره آی کی دو هم توضیح میدادین
پاسخ:علیکم السلام اخوی،متشکر بابت نظرتون بنده تخصص خاصی در آیکیدو ندارم فقط میتونم بگم که آی کی دو از سبکهای زیبا و ریشه دار هستش تانگ سو


حسین
ساعت16:06---30 آبان 1393
با سلام من .بدون خلاصه بگم اگه فقط برای دفاع از خود میخواهی آیکیدواما اگر به دنبالش میخواهی هم دفاع کنی هم حمله باید آیکیدو و موی تای را با هم کار کنی.
جوابیه:سلام دوست عزیز،به هر حال این نظر شماست و مورد احترام،ان شاء الله هر رشته ای کار میکنید،بدون حاشیه باشه تانگ سو!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط Hadi Marhaj

پیغام مدیر
اعطای نمایندگی سبک در استان(در بخش آقایان و بانوان) به افراد واجد شرایط. تلفن تماس(بعد از تایم اداری):-----09132184972 09307004972-----
با تشکر